Evarzesh Title
Register
evarzesh logo

چگونه کفش ورزشی مناسب را انتخاب نماییم؟


کفش مناسب ورزشی

انتخاب کفش ورزشی مناسب می تواند سبب بهبود عملکرد ورزشی گشته و مانع برخی آسیب دیدگی ها شود. هنگام انتخاب و خرید کفش ورزشی به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • اگر هفته ای سه جلسه یا بیشتر تمرین می کنید به کفش ورزشی ویژه ای نیاز دارید.
  • کفش ورزشی را بعد از انجام تمرینات یا در انتهای روز انتخاب نمایید زیرا در این حالت پا، بیشترین اندازه خود را دارد.
  • همان جورابی که هنگام ورزش استفاده می کنید هنگام انتخاب کفش بپوشید.
  • کفشی که انتخاب می کنید همان لحظه باید اندازه پای شما باشد. کفش جا باز نمی کند.
  • چند گام با کفش بردارید، پا باید کاملا راحت باشد.
  • دقت نمایید بند کفش را بصورت متقاطع (ضربدری) بسته و در این حالت پنجه پا کاملا ثابت باشد.
  • کفش مناسب باید پاشنه پا را کاملا در بر گرفته و هنگام گام برداشتن سر نخورد.
  • انتخاب کفش ورزشی مناسب کاری دشوار است زیرا انواع کفش های ورزشی در طرح، وزن و مواد گوناگون، وجود دارد. این تفاوت ها در واقع برای کاهش فشار روی نقاط خاصی از پا است که در ورزشهای مختلف وارد می شود.

انواع کفشهای ورزشی

کفش مناسب ورزشی

مانند کفش های تمرین، پیاده روی و دویدن. در انتخاب کفش پیاده روی به دنبال کفشی با رویه نرم و راحت، تخت ضخیم و ضربه گیر باشید. همچنین تخت کفش پیاده روی باید به گونه ای طراحی شده باشد که به چرخش پا روی زمین کمک نماید. کفش مناسب برای جاگینگ (نرم دویدن) باید دارای ویژگی هایی نظیر تخت انعطاف پذیر، ایستایی و تعادل خوب پاشنه روی زمین و سبک وزنی باشد. کفشهای سالنی: کفش ورزشهایی مانند والیبال، بسکتبال و تنیس از آنجاییکه در معرض فشار و استرس زیادی قرار می گیرند، باید با دقت انتخاب می شوند. در این ورزشها، ورزشکار باید به جلو و عقب و طرفین حرکت نماید بنابراین به کفش فشار غیرمعمول وارد می آید. مهمترین عامل در انتخاب کفش مناسب برای ورزشهای سالنی، تخت کفش است. کفشهای میدانی: کفش هایی که برای ورزشهایی مانند فوتبال، بیسبال و هاکی انتخاب می شوند تخت آنها دارای میخ هایی است به تناسب نوع رشته ورزشی متفاوت بوده و قابل تعویض و جایگزینی نیز می باشند. کفشهای دو و میدانی: از آنجاییکه هر دو و میدانی کار نیاز خاص و ویژه ای دارد که کفشهای بسیار متنوعی توسط کارخانه ها با توجه به اندازه پا، الگوی گام برداری و سبک تمرین تولید می شود. کفشهای ویژه: کفشهایی که برای گلف، رقص هوازی و دوچرخه سواری تولید می شوند. کفشهای هوای آزاد: کفشهایی که برای فعالیتهای تفریحی مانند شکار، ماهیگیری و قایق رانی ساخته می شوند.

زمان تعویض کفش ورزشی:

اگر در هفته سه جلسه یا بیشتر تمرین ورزشی انجام می دهید، به کفش ورزشی ویژه نیاز دارید. بعد از 480 ـ 800 کیلومتر دویدن یا 300 ساعت تمرین، زیرساخت کفش و مواد ضربه گیر آسیب دیده و کیفیت خود را از دست می دهند، بنابراین باید کفش تعویض گردد.

تنوع محصول و قدرت انتخاب

تمایل و رغبت افراد به انجام تمرینات ورزشی طی 25 سال اخیر، سبب تولید انواع مختلف و متنوع کفش های ورزشی گردیده است. 50 سال قبل ورزشکاران فقط یک نوع انتخاب برای پوشیدن داشتن و آن هم کفش های کتانی بود. اما امروزه مصرف کنندگان باید از بین بیش از 100 برند مختلف که به تولید انواع کفش های ورزشی می پردازند کفش مناسب را انتخاب نمایند. شما با مشاهده انواع کفش و برندهای مختلف ممکن است دچار سردرگمی شوید. این وضعیت با بکارگیری فن آوری های نوین در ساخت کفش و تبلیغاتی که برای معرفی آنها صورت می گیرد، تشدید می شود. با وجود تبلیغ کفشهای مختلف، راهکاری برای انتخاب مناسب ترین کفش با توجه به نیاز فرد ارائه نمی شود. باید توجه داشت یک برند نمی تواند نیاز همه افراد را مرتفع نماید و همچنین خرید کفشی گرانقیمت تضمین کننده بهترین انتخاب ممکن نمی باشد. در ادامه درباره شیوه انتخاب مناسب ترین کفش ورزشی توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد. انتخاب کفش ورزشی مناسب احتمال بروز آسیب را کاهش داده و جلوی آسیب های وارده به پا و ساختارهای آن را تا حد زیادی می گیرد.

کفش دویدن

کفش مناسب ورزشی

معمولا تصور می شود که کفش دویدن باید داری تختی کاملا ضربه گیر باشد. اما برخی دوندگان طرفدار کفشهایی با حداقل مواد ضربه گیر هستند. با این وجود اطلاعاتی درباره رجحان این دو نوع کفش بر یکدیگر در دست نیست. اما اگر کفشهایی با لایه های ضربه گیر می خواهید انتخاب نمایید به دنبال کفشی باشید که در تمام کف کفش دارای چنین لایه هایی بوده و بخوبی پاشنه پا را در بر گیرد. اگر کفش دویدن دارای چنین ویژگی هایی نباشد، خطر بروز آسیب هایی نظیر شین اسپلینت (درد ساق پا)، التهاب تاندون ها، درد پاشنه که عوارض ناشی از تمرین مداوم است افزایش می یابد. از سوی دیگر کفش جاگینگ (دوی نرم) علاوه بر ویژگی های کفش دویدن، باید تخت نرم و ضربه گیر داشته تا ضربات برگشتی از زمین به پا را به حداقل برساند.

کفش پیاده روی

کفش مناسب ورزشی

اگر برای سلامتی و یا به توصیه پزشک جهت بهبود شرایط دستگاه قلبی ـ عروقی پیاده روی می کنید، کفشی سبک انتخاب نمایید که تخت کفش در ناحیه پاشنه و به ویژه پنجه نرم و بسیار ضربه گیر باشد. اگر کفش در ناحیه پنجه کمی بسوی بالا انحنا داشته باشد، هنگام پیاده روی فشار از پاشنه بسمت پنجه آسان تر منتقل شده و آسیب وارده به ناحیه پاشنه کمتر می گردد.



کفش ایروبیک

کفش هایی که برای تمرینات ایروبیک استفاده می شوند باید تختی نرم و ضربه گیر خصوصا در ناحیه پنجه کفش داشته باشند. بهتر است تمرینات ایروبیک را روی کف پوش اجرا نمایید.

کفش تنیس

کفش مناسب ورزشی

بازیکنان تنیس باید کفشی بپوشند که هنگام حرکات مختلف جابجایی از ساختار پا و مچ محافظت نماید. کفشی که بتواند ثبات ساختار داخلی و بیرونی پای ورزشکار را تأمین نماید کفش مناسبی است. انعطاف پذیری مناسب کفش در ناحیه پنجه و تخت کفش در حرکات سریع رو به جلو، جانب و نزدیک تور به بازیکن کمک می نماید. در ورزشهای راکتی مانند تنیس، نیازی به کفش هایی با تخت نرم نیست. اگر روی سطوح نرم بازی می کنید، استفاده از کفش با تخت نرم به جابجایی بهتر کمک می نماید. اگر سطح بازی سخت است عاج کفش باید بزرگتر باشد.

کفش بسکتبال

کفش مناسب ورزشی

برای حرکت و ثبات بهتر در زمین، تخت کفش بسکتبال باید ضخیم و سفت باشد. کفش های بسکتبال ساق بلند ممکن است حمایت بیشتری از پا انجام دهند اما لزوما مانع پیچ خوردگی مچ پا نمی شوند.





کفش ورزش های میدانی

این کفش ها باید ترکیبی از ویژگی های کفش های فوق را داشته باشند، یعنی انعطاف پذیری در ناحیه پنجه و استحکام و ثبات در پاشنه. نیازی نیست برای هر رشته ورزشی کفشی مجزا تهیه نمایید. در صورتی که ورزشی را هفته ای سه جلسه یا بیشتر دنبال می کنید کفش ویژه آن را تهیه کنید. افرادی که مشکلات خاصی دارند به کفش ویژه ای نیز نیازمنداند. برای مثال افرادی که دچار کف پای صاف هستند از کفش هایی با کفی مخصوص باید استفاده نمایند و نیز افرادی که مچ پای آنها بسادگی پیچ می خورد باید از کفش هایی با پاشنه پهن استفاده کنند.

نحوه طراحی کفش

طراحی مناسب کفش ضمن کمک به بهبود عملکرد ورزشکار، مانع آسیب دیدگی نیز می شود. هنگام خرید کفش به طراحی کفش دقت کافی داشته باشید. در کفشهای با دوام، اجزای رویه کفش به هم دوخته شده اند و بوسیله چسب به کف کفش محکم می شوند.

اندازه کفش

اگر کفشی به بهترین شکل طراحی شده باشد اما اندازه پای فرد نباشد، کفشی مناسب نخواهد بود. بنابراین به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • هنگام انتخاب کفش، تنها به سایز و اندازه کفش توجه نکنید، بلکه متناسب بودن کفش با پنجه و پاشنه پا را در نظر بگیرید.
  • کفش را هنگام عصر یا شب که پا بیشترین اندازه را دارد انتخاب نمایید.
  • هنگام خرید، جورابی که موقع تمرین می پوشید به پا کنید.
  • کفش را با بزرگترین پایتان جور نمایید.
  • وقتی کفش را می پوشید مقدار کمی فضا بین بلند ترین انگشت پا با پنجه کفش وجود داشته باشد.
  • اگر دچار انگشت پای چکشی هستید کفشی را انتخاب نمایید که پنجه پهن داشته باشد. همچنین وقتی کفش را می پوشید، باید به راحتی بتوانید پنجه پا را همراه کفش حرکت دهید.

مقابله با برخی عوارض و ناهنجاریهای پا

با انجام تغییراتی در کفش می توان جلوی برخی مشکلات و ناهنجاری های پا را گرفت. اجرای این نکات می تواند درد ناشی از برخی ناهنجاری ها را کاهش دهد:

  • از قاب پاشنه استفاده نمایید. استفاده از قاب پاشنه (Heel Cup) بخشی از ضربات وارد به پا را جذب کرده و از درد پاشنه می کاهد (تصویر 1).
  • استفاده از کفی ها محافظ قوس کف پا، سبب تخفیف درد در این ناحیه می شود. همچنین استفاده از کفی های محافظ قوس کف پا به افرادی که دچار درجات مختلف قوس کف پا شده اند، توصیه می شود (تصویر 2).
  • پد پنجه پا برای کسانی که دچار درد و التهاب در ناحیه پنجه پا هستند توصیه می شود. پد پنجه پا ضربات وارده را جذب و توزیع می نماید (تصویر 3).
قاب پاشنه قاب پاشنه قاب پاشنه

تصویر 1

تصویر 2

تصویر 3

منبع: انجمن جراحان ارتوپدی آمریکا

آخرین اخبار پایگاه
سامانه کاهش وزن

سامانه جامع و هوشمند کاهش وزن

کاهش وزن علمی و سالم با مدیریت کالری مصرفی و دریافتی و اطلاع وضعیت کاهش وزن در مقایسه با شرایط نرمال

بدنسازی تخصصی

برنامه بدنسازی تخصصی

برنامه ای ویژه ورزشکاران جهت افزایش قدرت، سرعت، توان و استقامت، امکان تعیین نوع فصل، گروه عضلانی و رشته ورزشی. همراه با پشتیبانی و مشاوره تخصصی

Second Slide

برنامه بدنسازی تصویری

انتخاب حرکت مناسب و صحیح برای تقویت عضلات از نکات مهم و اساسی بدنسازی محسوب می شود. با انتخاب عضله، تمرین مناسب به شما معرفی می گردد.

برنامه تمرینی کاهش وزن

برنامه تمرینی کاهش وزن

برنامه ای کاملا علمی و تخصصی به مدت 8 هفته جهت کاهش وزن سالم به میزان 5 ـ 8 کیلوگرم بدون بازگشت همراه با پشتیبانی و مشاوره تخصصی