Evarzesh Title
Register
evarzesh logo
چگونه وزن خود را کاهش دهیم؟
Sleep|خواب کافی

استرس کمتر، خواب بیشتر

امروزه اکثر مردم آرزو دارند که آرامش بیشتری در زندگی داشته باشند و بتوانند بهتر بخوابند. استرس و فشارهای مزمن عصبی سبب افزایش سطح هورمونهای استرس زا نظیر کورتیزول در بدن می شوند. این هورمونها بدن را به حالت آماده باش درآورده، سبب افزایش احساس گرسنگی و افزایش میل به غذا خوردن می شوند. بنابراین اگر به دنبال کاهش وزن پایدار هستید باید با استرس و فشارهای روانی بصورت ریشه ای مقابله کنید. مقابله با استرس نیزس نیاز به خودشناسی و تغییرات اساسی در شیوه و نحوه نگرش به زندگی دارد.

برای خواب راحت سعی کنید هر شب به موقع خوابیده و بدون زنگ هشدار ساعت از خواب بیدار شوید. اگر جزو آن دسته از افراد هستید که صبحها با زنگ ساعت، خسته از خواب بلند می شوید در واقع بدن شما خواب مناسب و استراحت کافی نداشته است. بنابراین اگر شب زود به رختخواب رفته و صبح خودکار، بعد از خواب کافی بیدار شوید میزان هورمون استرس در بدن شما کاهش خواهد یافت.

از سوی دیگر کم خوابی سبب افزایش میل به خوردن شیرینی جات می گردد. همچنین روی عملکرد شغلی و کاری شما اثر سوء گذاشته که خود عاملی برای افزایش سطح استرس و فشارهای روانی است. بنابراین با خواب خوب و کافی شبانگاهی هم به سلامت جسم و هم به سلامت روان خود کمک شایانی خواهید کرد.


نکاتی ساده برای خواب بهتر

اگر جزو آندسته از افرادی هستند که مشکل خوابیدن دارند، نکات ذیل برای خوابی آرام به شما کمک خواهد کرد:

  • ساعت مشخصی برای خوابیدن تعیین کنید. در طولانی مدت سبب می شود که بدن، خود را با آن تطبیق داده و سازگار شود.
  • بعد از ظهر از نوشیدنی های کافئین دار استفاده نکنید. مدت زیادی طول می کشد که کافئین از بدن خارج شود. مصرف کافئین سبب افزایش سطح هوشیاری دستگاه عصبی شده و در افراد حساس منجر به افزایش استرس و گوش بزنگی می گردد.
  • مصرف نوشیدنی های الکلی ممنوع. مصرف مشروبات الکلی علاوه بر خطراتی که برای سلامتی دارد، کیفیت خواب را نیز کاهش می دهد.
  • محدودیت فعالیت بدنی 4 ساعت پیش از خواب. انجام فعالیت بدنی در ساعات نزدیک به خوابیدن منجر به افزایش سطح هوشیاری و انگیختگی شده و خوابیدن را دشوار می سازد.
  • روزانه 15 دقیقه از نور خورشید استفاده کنید. به تنظیم بهتر ساعت درونی کمک می کند.
  • تنظیم دما و نور اتاق خواب. برای خواب راحت، اتاق خواب را تاریک کرده و دمای آن را به تناسب فصل تنظیم نمایید.

شاید بکار بستن دستورالعمل های فوق به نظر مشکل برسد، اما خواب راحت، ارزش تلاش کردن را دارد. زیرا خواب واستراحت کافی و دوری از استرس تأثیر چشمگیری بر کنترل وزن و بدنبال آن سلامتی دارد.

مطالب مرتبط
صبوری در کاهش وزن صبوری در راه کاهش وزن  ماه ها، سالها و حتی دهه ها طول می کشد که بافت چربی اضافه شکل بگیرد بنابراین رژیم های غذایی سخت و شدید نمی تواند در کوتاه مدت، اثرات مثبت و با دوامی ...
غذای سالم مصرف غذای سالم  محصولات فرآوری شده ای که در فروشگاه های مواد غذایی عرضه می شوند نه تنها به کاهش وزن کمکی نمی نمایند که خود عاملی برای اضافه وزن هستند. موادی مانند انواع شکلاتها ...
آخرین اخبار پایگاه
سامانه کاهش وزن

سامانه جامع و هوشمند کاهش وزن

کاهش وزن علمی و سالم با مدیریت کالری مصرفی و دریافتی و اطلاع وضعیت کاهش وزن در مقایسه با شرایط نرمال

بدنسازی تخصصی

برنامه بدنسازی تخصصی

برنامه ای ویژه ورزشکاران جهت افزایش قدرت، سرعت، توان و استقامت، امکان تعیین نوع فصل، گروه عضلانی و رشته ورزشی. همراه با پشتیبانی و مشاوره تخصصی

Second Slide

برنامه بدنسازی تصویری

انتخاب حرکت مناسب و صحیح برای تقویت عضلات از نکات مهم و اساسی بدنسازی محسوب می شود. با انتخاب عضله، تمرین مناسب به شما معرفی می گردد.

برنامه تمرینی کاهش وزن

برنامه تمرینی کاهش وزن

برنامه ای کاملا علمی و تخصصی به مدت 8 هفته جهت کاهش وزن سالم به میزان 5 ـ 8 کیلوگرم بدون بازگشت همراه با پشتیبانی و مشاوره تخصصی