Evarzesh Title
Register
evarzesh logo
غذاهای سالم و چربی سوز
پروتئین سویا

آیا تا به حال پیش آمده از خواب بیدار شوید و احساس کنید، دچار اضافه وزن شده و چاق هستید؟ بله احتمال همچنین اتفاقی نزدیک به محال است. در واقع عارضه اضافه وزن و چاقی طی ماهها و سالها، رژیم غذایی نامناسب و بی تحرکی رخ می دهد. از اینرو نباید انتظار داشته باشیم یک شبه محو شود. با اجرای تمرینات ورزشی مناسب و رژیم غذایی سالم می توان روند افزایش وزن را معکوس کرده و وزن نیز کم کرد.

یکی از محورهای کاهش وزن، رژیم غذایی سالم است. بنابراین وقتی تصمیم به کاهش وزن می گیرید باید نگاه ویژه ای به تغذیه خود داشته باشید. اجرای یک رژیم غذایی منطقی نباید با حذف همه غذاهای مورد علاقه شروع شود، بلکه می توان با کنار گذاشتن بعضی از خوردنی های زاید و یا حتی مضر (مانند چیپس و پفک) شروع کرد. بعضی از مواد غذایی هستند که نه تنها در فرآیند کاهش وزن کمک کننده هستند بلکه برای سلامتی نیز مفید هستند. در ادامه برخی از مواد غذایی مفید و سالم جهت کاهش وزن معرفی می شوند:


پروتئین سویا

پروتئین سویا

انسان هم از مواد غذایی گیاهی و هم حیوانی برای تأمین پروتئین مورد نیاز خود استفاده می کند. پروتئین یکی از مواد غذایی ضروری است که برای ساخت و ترمیم بافتهای بدن لازم است. همراه مصرف پروتئین از منابع حیوانی مانند گوشت قرمز مقادیر متنابهی چربی نیز جذب می شود. پروتئین گیاهی سویا، علاوه بر تأمین اسیدهای آمینه ضروری بدن، کالری اضافی که منجر به اضافه وزن شود به بدن نمی رساند.


غلات کامل (به همراه سبوس)

غلات کامل

غلات کامل، آنهایی هستند که سبوس شان جدا نشده باشد. غلات سبوسدار یکی از منابع مهم تأمین مواد مغذی نظیر، ویتامین های B، E، آهن، منیزم و فیبر هستند. برخی از غلات مفید به قرار زیر هستند:

  • گندم سبوسدار
  • برنج همراه شلتوک
  • بلغور (جو دوسر)
  • جو و چاودار کامل
  • پف فیل یا ذرت بوداده (بدون نمک و روغن)

گریفروت

گریفروت

ثابت شده است که گریفروت سبب کاهش سطح انسولین خون می شود که نتیجه آن کاهش ذخیره قندها به صورت چربی است. از سوی دیگر آن طور که تصور می شود گریفروت سبب کاهش اشتها نمی گردد. گریفروت نسبت به وزن خود حاوی فیبر بالا و کالری پایین است، بنابراین گریفروت ماده غذایی خیلی خوب جهت افزودن به وعده صبحانه است.



سیب

سیب

میوه آبداری مانند سیب حاوی پکتین است که میزان جذب چربی توسط سلول ها را محدود می نماید. همچنین سیب حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان است که جهت حذف و خنثی کردن اثر مواد سرطان زا نقش مهمی در بدن ایفا می نماید. توجه داشته باشید در مصرف سیب افراط نکنید زیرا حاوی مقادیر زیادی مواد قندی هم است که سبب تغییرات نامطلوب سطح انسولین خون می شوند.



چای سبز

چای سبز

نشان داده شده است که چای سبز متابولیسم روزانه را به میزان 4 درصد افزایش می دهد. بنابراین می تواند به عنوان نوشیدنی چربی سوز مطرح شود. میزان چربی سوزی چای سبز از نوشیدنی های کافئین دار کمتر است. مصرف دم نوش چای سبز برای افرادی که نسبت به کافئین حساسیت دارند، مناسب تر است.



گوشت ماهی

گوشت ماهی

هورمونی در بدن بنام لپتین وجود دارد که تعیین می کند کالری مواد غذایی، در بدن بصورت چربی ذخیره شده یا به عنوان سوخت مصرف شود. مطالعات نشان می دهد که کاهش سطح این هورمون، به کاهش توده چربی بدن یا حداقل جلوگیری از تجمع چربی کمک می کند. مصرف ماهی سطح لپتین را پایین می آورد. افرادی که بصورت منظم ماهی مصرف می کنند، سطح لپتین خون ها آنها 5 برابر پایین تر از افرادی است که گوشت ماهی در رژیم غذایی خود ندارند.


نتیجه: رژیم غذایی در سلامتی ما نقش حیاتی دارد. در واقع ما همانی هستیم که می خوریم.

آخرین اخبار پایگاه
سامانه کاهش وزن

سامانه جامع و هوشمند کاهش وزن

کاهش وزن علمی و سالم با مدیریت کالری مصرفی و دریافتی و اطلاع وضعیت کاهش وزن در مقایسه با شرایط نرمال

بدنسازی تخصصی

برنامه بدنسازی تخصصی

برنامه ای ویژه ورزشکاران جهت افزایش قدرت، سرعت، توان و استقامت، امکان تعیین نوع فصل، گروه عضلانی و رشته ورزشی. همراه با پشتیبانی و مشاوره تخصصی

Second Slide

برنامه بدنسازی تصویری

انتخاب حرکت مناسب و صحیح برای تقویت عضلات از نکات مهم و اساسی بدنسازی محسوب می شود. با انتخاب عضله، تمرین مناسب به شما معرفی می گردد.

برنامه تمرینی کاهش وزن

برنامه تمرینی کاهش وزن

برنامه ای کاملا علمی و تخصصی به مدت 8 هفته جهت کاهش وزن سالم به میزان 5 ـ 8 کیلوگرم بدون بازگشت همراه با پشتیبانی و مشاوره تخصصی