Evarzesh Title
Register
evarzesh logo
پرخوری احساسی و درمان آن

تغذیه دوره آسیب دیدگی

آیا جزو آن دسته از افرادی هستید که وقتی عصبانی، ناراحت یا غمگین هستند به خوردن روی می آورند؟ اگر چنین است مشکلی جدی وجود دارد. در واقع خوردن بدون داشتن احساس گرسنگی واقعی و تحت شرایط هیجانی، به عنوان پرخوری احساسی معرفی می شود. تحت این شرایط شخص برای کاهش استرس روی به خوردن می آورد، در نتیجه بیش از نیاز بدنش کالری کسب می کند. مازاد کالری دریافتی بصورت چربی ذخیره می شود. این شرایط برای افرادی که دچار چاقی و عوارض آن (پرفشاری خون، دیابت و تصلب شرائین) هستند شرایط حادی را ایجاد می کند.

ریشه پرخوری احساسی مسائل روانشناختی است. از نشانه های این عارضه آن است که فرد هنگام ناراحتی و هیجان، برای کسب آرامش به خوردن روی می آورد که این وضعیت سبب می شود فرد بدون آنکه متوجه باشد گرفتار چاقی و اضافه وزن گردد. از اینرو روشهایی هم که برای درمان پرخوری احساسی پیشنهاد می شود بیشترمعطوف به تغییر شرایط روانی و هیجانی فرد است تا عادتهای تغذیه ای وی. در ادامه برخی از این روشها را معرفی می کنیم:


با خود مهربان باشید

مهربانی با خود

زندگی را به خود و دیگران سخت نگیرید. مسامحه و مهربان بودن با خود و دیگران را تمرین کنید. هنگامی که ناراحت هستید، کمی تأمل کرده و به خود استراحت بدهید. در این مدت در مورد افکار و شرایط پیش آمده بصورت منطقی فکر کرده و سعی کنید راه حلی عقلانی برای مشکل پیش رو پیدا کنید.




به دنبال راه حل باشید

پیدا کردن راه حل

لیستی از شرایط و عواملی که سبب استرس در شما می شود را تهیه کنید. سپس برای فائق آمدن بر آنها برنامه ریزی کنید. اگر عوامل استرس زا قابل کنترل هستند، سعی کنید آنها را به کنترل خود درآورید. اگر عوامل استرس زا خارج از کنترل شما هستند به دنبال راه هایی برای کنار آمدن با آنها باشید و در این شرایط بجای مقابله، در افکار و عقاید خود تجدید نظر کنید.



ایجاد وقفه

ایجاد وقفه

یکی از روشهای مؤثر برای مقابله با پرخوری احساسی «ایجاد وقفه» است. هرگاه بدلیل ناراحتی و استرس تصمیم به خوردن گرفتید بدون آنکه واقعا گرسنه باشید، سعی کنید کمی تأمل کرده و فورا به این میل خود پاسخ ندهید. وقفه در اجابت میل خوردن فرصتی را فراهم می آورد که بر استرس خود غلبه کرده و کنترل بیشتری بر رفتار خود داشته باشید.




جابجا شوید

تحرک داشتن

هرگاه احساس کردید به دلیل استرس تصمیم به خوردن گرفته اید، سعی کنید کمی قدم بزنید و از فضای استرس زا دور شوید. قدم زدن خصوصا در فضای باز کمک مؤثری به کنترل استرس و به تبع آن پرخوری احساسی می کند.






کاملا حذف نکنید

طبیعی بودن

این که در وقت خوشحالی و در جشن ها چیز بخوریم کاری طبیعی است، اما اگر در تحت شرایط احساسی و بصورت مداوم چیز بخوریم، کاری غیرطبیعی است. بنابراین هدف حذف کامل خوردن در شرایط احساسی نیست، بلکه باید جلوی اعتیاد به خوردن در شرایط احساسی گرفته شود.

آخرین اخبار پایگاه
سامانه کاهش وزن

سامانه جامع و هوشمند کاهش وزن

کاهش وزن علمی و سالم با مدیریت کالری مصرفی و دریافتی و اطلاع وضعیت کاهش وزن در مقایسه با شرایط نرمال

بدنسازی تخصصی

برنامه بدنسازی تخصصی

برنامه ای ویژه ورزشکاران جهت افزایش قدرت، سرعت، توان و استقامت، امکان تعیین نوع فصل، گروه عضلانی و رشته ورزشی. همراه با پشتیبانی و مشاوره تخصصی

Second Slide

برنامه بدنسازی تصویری

انتخاب حرکت مناسب و صحیح برای تقویت عضلات از نکات مهم و اساسی بدنسازی محسوب می شود. با انتخاب عضله، تمرین مناسب به شما معرفی می گردد.

برنامه تمرینی کاهش وزن

برنامه تمرینی کاهش وزن

برنامه ای کاملا علمی و تخصصی به مدت 8 هفته جهت کاهش وزن سالم به میزان 5 ـ 8 کیلوگرم بدون بازگشت همراه با پشتیبانی و مشاوره تخصصی