یادگیری پنهان (Implicit Learning)
در کنار یادگیری آشکار که متکی بر کسب آگاهانه دانش و حل مساله است یادگیری پنهان
وجود دارد که اطلاعات کسب شده بصورت ناهوشیار بدست می آید. یکی از مهمترین یاگیری
های پنهان قرار گرفتن فرد در محیط بیگانه و فراگیری زبان خارجه است.
«ربر» در سال 1967 برای اولین بار مفهوم یادگیری پنهان را مطرح کرد. وی این یادگیری
را اینگونه تعریف کرد: «کسب دانشی مستقل از تلاش های هوشیارانه برای یادگیری است و
درغیاب دانش آشکار در مورد اینکه چه چیزی کسب شده است، صورت می گیرد».
از نظر «سگر» یادگیری پنهان دارای 4 ویژگی عمده است:
- دانش کسب شده بدون هوشیاری و آگاهی است.
- مربوط به تکالیف پیچیده است و تکالیف ساده را دربر نمی گیرد.
- با وجود ناآگاهانه بودن یادگیری پنهان، افراد می توانند بصورت هوشیارانه بر آن تأثیر بگذارند.
- تصور می شود یادگیری پنهان با سیستم حافظه هیپوکامپی متفاوت باشد.